Ötən həftə Cənubi Qafqaz regionunun ictimai-siyasi həyatındakı ən mühüm hadisə iyunun 27-29-da Vaşinqtonda Azərbaycanın və Ermənistanın xarici işlər nazirləri Ceyhun Bayramovla Ararat Mirzoyan arasında keçirilmiş görüş idi.
Kollektiv Qərb formatının Vaşinqton raundu çərçivəsindəki sayca ikinci belə görüşün təşkili ABŞ-ın vasitəçilik missiyasının ardıcıllığının nəticəsi kimi qiymətləndirilə bilər. Əslində, qarşılıqlı təmasın ən pozitiv məqamı da elə budur. Amma, təəssüf ki, başqa hansısa müsbət meyildən söz açmaq mümkün deyil.
Nəzərə alaq ki, tərəflər okeanın o tayında Birləşmiş Ştatların Dövlət Departamentinin rəhbəri Antoni Blinkenin vasitəçiliyi ilə bu il mayın 1-dən 4-dək olan müddətdə də bir araya gəlmişdilər. Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev və Ermənistanın baş naziri Nikol Paşinyan arasında mayın 14-də Brüsseldə Avropa İttifaqı Şurasının rəhbəri Şarl Mişelin vasitəçiliyi ilə keçirilmiş və Bakı üçün nikbinlik doğurmuş görüş də məhz həmin Vaşinqton təmasının nəticəsi kimi qiymətləndirilmişdi. Bu fonda baş nazir N.Paşinyanın Qarabağ da daxil olmaqla 86,6 min kvadratkilometr ərazidə Azərbaycanın suveren hüquqlarını tanıdığını bildirməsi başlıca məqam kimi götürülmüşdü.
Ümumən, Nikol ötən müddətdə bir neçə dəfə eyni ifadəni gündəmə gətirmişdi. Elə təəssürat yaranmışdı ki, iki Cənubi Qafqaz ölkəsi arasında sülh müqaviləsinin bağlanması yolunda hər hansı maneə qalmayıb. Lakin hər şeyin heç də asan başa gəlmədiyi də məlum olmuşdu. Belə görünmüşdü ki, erməni liderin dildə söylədiyini imzası ilə təsdiqləməsi mümkünsüzdür. Ən azı hələlik belə qənaətə gəlməyə əsas var.
***
Söhbət rəsmi İrəvanın Qarabağ ermənilərinin hüquq və təhlükəsizliyi məsələsini qabartmasından, bununla bağlı ayrıca beynəlxalq mexanizmin yaradılması iddiasını irəli sürməsindən gedir. O iddiadan ki, onun qəbulu Azərbaycan üçün yolverilməzdir. Çünki rəsmi Bakı bölgənin erməni əhalisini öz vətəndaşları sayır və hesab edir ki, vətəndaşlarının hüquq və təhlükəsizliyi müstəvisində hansısa fərqli siyasi metodologiyanın tətbiqi yolverilməzdir. Yeri gəlmişkən, qeyd edək ki, Ermənistana Qarabağ erməniləri ilə əlaqədar ayrıca mexanizmin mövcudluğu gələcəkdə bölgəyə dair yeni avantürist planlar hazırlamaq üçün, bir növ, tutacaq yeridir və ölkəmizin rəhbərliyi bunu dərk edir.
...İrəvanın müxtəlif bəhanələrlə sülh prosesindən yayındığı ortadadır. Əslində nazirlərin Vaşinqton görüşü ərəfəsində də belə bir hal baş verdi. Qarabağdakı qanunsuz erməni hərbi birləşmələri təxribat törətdilər. Məlum olduğu kimi, bölgənin separatçı rejimi özünü ayrıca dövlət kimi aparır və Azərbaycanla Ermənistan arasında əldə ediləcək razılaşmalara demarş mövqeyini ortaya qoyur. İyunun 26-dakı təxribat da bunun aşkar nümayişi idi. Əlbəttə, burada söhbət təkcə həmin rejimin Bakı-İrəvan mümkün razılaşmasına qarşı çıxmasından getmir. Nəzərə alaq ki, dünya erməniliyi də Qarabağ mövzusunda dirəniş göstərməkdədir və bu dirəniş İrəvanın mövqeyindəki destruktivliyi şərtləndirir. Baxmayaraq ki, iki tərəf arasında gərginliyin olduğuna dair görüntü var...
***
Bəli, XİN rəhbərlərinin Vaşinqton təması fonunda Qarabağ cəbhəsində gərginliyin yaşanması, qarşı tərəfin törətdiyi təxribatlar danışıqların pozitiv nəticələr verəcəyinə şübhə yeri qoyurdu və şübhələr özünü doğrultdu. Üç gün davam etmiş növbəti raund tərəflərin bir-biri ilə razılaşmadığı məqamları tam aşkar şəkildə ortaya çıxarması ilə yaddaqalan oldu.
Ümumən, Ermənistan və Azərbaycan XİN rəhbərlərinin ABŞ-da keçirilmiş görüşündə rəsmilərin Ermənistan-Azərbaycan sərhədinin dəqiqləşdirilməsi, qoşunların çıxarılması, Qarabağ erməniləri mövzularında razılığa gəlməmələrində xarakterik məqam budur ki, İrəvan Qarabağ erməniləri məsələsini bütövlükdə Qarabağ münaqişəsi kimi təqdim edir. Yəni, Ermənistan üçün, bu, 44 günlük müharibəyə qədərki Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin həlli məntiqi ilə eynidir. Sadəcə olaraq həmin vaxt ərazi məsələsi öndə indi, indi əhali. Nəticədə Paşinyan administrasiyası “Qarabağ xalqı”nın təhlükəsizliyi və hüquqlarının təmin edilməsi üzrə beynəlxalq dialoq mexanizmi”ni irəli sürür.
Bakı isə “Dağlıq Qarabağ əhalisinin təhlükəsizliyi və hüquqlarının təminatları üzrə beynəlxalq dialoq mexanizminin yaradılmasını” qəti şəkildə rədd edir. Çünki bu, Azərbaycanın beynəlxalq səviyyədə tanınmış ərazisinin bir hissəsi üzərində suverenliyini məhdudlaşdırır. Azərbaycan Qarabağın ermənilər məskunlaşan hissəsinin reinteqrasiyasını, onun sakinlərinə Azərbaycan Konstitusiyası çərçivəsində hüquq və təhlükəsizliyinin təminatını təklif edir.
Haşiyə çıxaq ki, Ermənistanın siyasi provakasiyasına rəvac verən bir məqam da var. Məlumdur ki, iyunun 22-də Avropa Şurasının Parlament Assambleyası Laçın yolu ilə bağlı ermənipərəst qətnaməsi çıxarmışdı. Həmin qərəzli sənəddə də Qarabağ ermənilərinin hüquq və təhlükəsizliyinə dair beynəlxalq mexanizmin yaradılmasının vacibliyi vurğulanmış və mövcud istiqamətdə Azərbaycana çağırış ünvanlanmışdı. Göründüyü kimi, Ermənistan həmin müddəanı Vaşinqton raunduna daşımaq cəhdi göstərib və danışıqların uğursuzluğunu təsdiqləyən məqamlardan biri məhz budur.
***
İkinci məqama keçid alaq. Ermənistan 1990-cı illərin əvvəllərində ələ keçirdiyi yeddisi Qazax rayonunun və biri Naxçıvan Muxtar Respublikasının olmaqla, səkkiz azərbaycanlı kəndi öz əlində saxlamaqdadır. Məsələyə sərhədlərin delimitasiyası və demarkasiyası müstəvisində diqqət yetirilməkdədir. Bu baxımdan Ermənistan SSR-ə məxsus bir kəndin də Bakının nəzarətində qaldığı iddiası var. Ermənistan rəhbərliyi, həmçinin bildirir ki, Azərbaycan qoşunları 2021-ci ilin mayında və 2022-ci ilin sentyabrında sərhəddə baş verən toqquşmalar zamanı onun ərazisinə “daxil olub”. Azərbaycan tərəfi bu iddiaların əsassız olduğunu irəli sürür, çünki sərhədin delimitasiyası aparılmayıb. Prosesi uzadan isə İrəvandır...
***
Əslində, qeyd etdiyimiz məqamlar, bütövlükdə, Azərbaycan-Ermənistan nizamlamasının vacib elementlərini təşkil etməkdədir. Bu baxımdan daha bir vacib məqam var ki, o da Zəngəzur dəhlizi məsələsidir. Ölkəmiz dəhliz məntiqinə söykənməklə, Azərbaycan, Rusiya və Ermənistan liderlərinin 10 noyabr 2020-ci il tarixli üçtərəfli Bəyanatında Azərbaycanın digər ərazilərini Naxçıvanla birləşdirən yol kimi əksini tapmış bu məsələyə geopolitik obraz qazandırıb. İrəvan bunu qəbul etmir. Əvəzində biz onun eyni addımı Laçın yolu ilə bağlı atdığını görürük. Yəni, erməni rəsmilər tərəfindən Laçın yoluna dəhliz statusu qazandırmaq cəhdi ilə, onun Qarabağın erməni əhalisinin hüquq və təhlükəsizliyində başlıca yer tutduğu vurğulanır. Buna görə Ermənistan Azərbaycanın Həkəri çayı üzərində qurduğu sərhəd nəzarət-buraxılış məntəqəsinin guya qanunsuz olduğunu vurğulayır.
Qeyd edək ki, sonuncu məsələ nazirlərin ABŞ-dakı may danışıqlarından sonra daha çox qabardılmağa başlayıb. AŞPA-nın haqqında söz açdığımız qətnaməsi isə İrəvanın illüziyalarına yeni rəng qatmaqdadır. Vaşinqton danışıqlarının iyun raundunun səmərəsizlik səbəblərindən biri də Ermənistanın həmin illüziyanı danışıqlar masasına gətirmək istəməsi ilə bağlıdır.
***
Bəs, kollektiv Qərb vasitəçiliyi formatındakı Vaşinqton raundunun səmərəsizliyi hansı nəticələr doğura bilər? Bu kimi suallar ekspertləri düşündürməkdədir. Əlbəttə, Azərbaycan öz mövqeyində qətidir. Ölkəmizin ekspertləri də vurğunu buna yönəldirlər. Maraqlıdır ki, Bakının mövqeyindəki qətiyyətini erməni politoloqlar da önə çəkirlər. Onlar bu barədə danışarkən, daha çox Ermənistanı gözləyən yeni fəlakət ssenarisinin xəyali trayektoriyasını cızmaqla məşğuldurlar.
Amma bu sayaq deyimlər ölkənin taleyini düşünməyi yox, daha çox hazırkı iqtidarın hakimiyyətdən uzaqlaşmasını hədəf seçir. Təxminən belə: Paşinyan hakimiyyətdə olmasa, hər şey düzələcək. Halbuki, elə deyil və bu illüziyanın erməni siyasi dairələrinə hakim kəsilməsi təhlükəli tendensiya formalaşdırmaqdadır. Belə çıxır ki, Nikolun yerinə gələcək hansısa başqa şəxs itirilmişləri bərpa edəcək. Sual olunur: həmin xəyali qüvvə bunu hansı siyasi-diplomatik və hərbi potensialla edəcək?.. Erməni siyasi istebleşmenti özünün illüziyaya qapılma bacarığını ortaya qoyur, nəinki praqmatikliyi. Bütün bunlar Ermənistan hakimiyyətinin davranışlarına da təsirini göstərir. Vaşinqton raundunun səmərəsizliyi fonunda Bakının daha qətiyyətli addımlara, sülhə məcburetməyə getməkdən başqa yolu qalmır.
Vaşinqton raundunun hazırkı səmərəsizliyi təəssüratı fonunda Azərbaycan və Ermənistan liderlərinin Qərb formatı çərçivəsində planlaşdırılan növbəti görüşləri üçün müzakirə gündəliyinin konkretlik qazanmadığını da söyləmək mümkündür. Bu təəssürat isə Qərbin sülh təşəbbüslərinin faydasızlığına dair Rusiyada rəsmi qaydada səslənmiş fikirlərin doğruluğunu təsdiqləyən amil kimi nəzərdən keçirilə bilər. Müvafiq olaraq, onsuz da passiv mövqe tutan Moskvanın daha da passivləşməsi, üçtərəfli Bəyanat məntiqini ehkamlaşdıraraq, Cənubi Qafqazda mövcudluğunu daha da gücləndirmək istəməsi proqnozlaşdırılandır. Deməli, Qarabağ müstəvisində gələcəkdə təxribatlar arta bilər və deməli, Azərbaycanın güc nümayişi üçün durumun formalaşması da mümkündür.
Ə.CAHANGİROĞLU, “Xalq qəzeti”